Ekonomi/Politik: Bidaah, Makro, Mikro, Sains Quantum.

Ekonomi tu begitu penting hingga semua orang mahu sembang pasal ekonomi. Tapi orang tak sedar kupasan ekonomi mereka tak sah kerana dah campur adik antara mikroekonomi dan mikroekonomi.
Ia macam definisi bidaah dalam agama. Satu aliran kata tu salah. Satu aliran kata bidaah tu ada yang boleh, ada yang salah. Nampak macam agama Islam tu bercanggah teruk antara aliran tapi sebenarnya tak.
Aliran 1: Bidaah tu salah.
Bidaah ialah adakah satu perkara baru dalam agama (ibadah, akidah). Tambahan dalam perkara duniawi tak dikira seperti naik motor, sistem cukai baru tak dikira bidaah.

Aliran 2: Bidaah ada boleh (mahmudah), ada tak boleh (mazmumah).
Bidaah boleh jika ia dalam urusan duniawi. Tak boleh jika urusan agama.
Jadi walaupun nampak bercanggah tapi sebenarnya tak bercanggah. Dalam kedua-dua aliran, took tambah dalam agama tak boleh, selain agama boleh. Hanya perbezaan panggilan tapi makna sama.

Analogi tadi boleh diguna untuk ekonomi.
Aliran 1: Perbincangan Makro saja boleh dikira sebagai ilmu ekonomi.
Aliran 2: Perbincangan ekonomi hanya sah jika Makro dipisahkan daripada Mikro.
Kedua-dua sebenarnya sama maksud. Banyak orang bercakap pasal ekonomi tapi kebanyakan hanya bercakap di peringkat Mikro. Ini dipanggil “Micro-underpinning”. Dia bercakap pasal bisnes individu seperti KFC, KK Mart, ataupun kumpulan tertentu seperti pembeli atau pelabur atau industri misalnya industri pelancongan. Tapi dia menyangka sedang mencari kesimpulan ekonomi. Walhal itu semua bukan ekonomi sebenarnya.

Saya, misalnya dapat membezakan antara mikro dengan Makro. Justeru, saya tahu bila saya cakap di peringkat Mikro, saya bukan cuba membuat kesimpulan ekonomi. Perbincangan Makro saja yang sepatutnya dalam ilmu ekonomi.

Apa itu Makro? Kena terlebih dulu faham Mikro.

Analogi 1: Quantum mechanics.
Masa sekolah dulu,.kita belajar fizik dan kimia. Unit terkecil dalam tubuh manusia bukan sel, tetapi atom. Dalam atom ada proton dan elektron. Maknanya, dalam ilmu fizik lama, di peringkat Mikro, kita terdiri daripada proton, elektron.

Tapi dalam fizik sekarang, elekton, proton pun bukan paling kecil. Dipendekkan cerita, dalam satu unit terkecil badan manusia, benda tadi hanya 5% saja, 95% hanya ruang kosong. Jika semua unit kecil di peringkat Mikro badan manusia digabungkan, 95% daripada badan kita hanya “ruang kosong”. Sama macam pokok, 95% daripada pokok cuma ruang saja.

Jika logik Mikro diguna, apabila kita, manusia langgar pokok, kita sepatutnya tembus pokok sebab manusia dan pokok sama sama terdiri daripada 95% ruang. Tapi dalam dunia sebenar, logik Mikro seperti zarah tak terpakai kepada benda lebih Makro seperti satu set badan makhluk.

Justeru, keadaan satu syarikat atau industri tidak boleh disamakan seperti ekonomi negara.

Analogi 2: Parti Politik.
Kita ambil contoh Parti Pribumi (BERSATU). Unit paling kecil dalam parti politik ini ialah Cawangan. Unit paling tinggi ialah Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT). Jawatan jawatan ini diundi oleh ahli. Di peringkat Mikro yakni Cawangan, pemimpin Cawangan yang bagus ialah yang ada pengalaman urus Cawangan. Di peringkat atas sikit, ada Bahagian. Pemimpin bahagian yang bagus selalunya ialah pemimpin Cawangan yang bagus. Kalau sesuatu bahagian ada 40 Cawangan, pemimpin bahagian yang bagus dikatakan mampu Pengurus 40 Cawangan. Pemimpin bahagian yang mampu uruskan 40 Cawangan dikatakan lebih bagus daripada pemimpin bahagian yang mampu uruskan 3 Cawangan saja. Ini kerana sifat Bahagian masih lagi Mikro, cuma lebih besar daripada Cawangan.

Tapi jika kita menggunakan kriteria Mikro tadi untuk memilih pemimpin MPT kebangsaan, maka berlaku caca merba Micro Underpinning. Katakan seluruh negara parti BERSATU ada 4,000 Cawangan, maka kalau kriteria Ketua Bahagian mesti pandai uruskan 40 cawangan, seorang MPT mesti pandai uruskan 4,000 Cawangan!

Ini tak masuk akal sebab otak seorang manusia itu mungkin boleh “multi functioning” fikir 40 Cawangan, tapi tak mungkin seorang tu boleh uruskan 100 Cawangan, apatah lagi 4,000 Cawangan.

Di sini, ada perbezaan kebolehan di peringkat MPT (Makro) dengan bahagian / Cawangan (Mikro). Misalnya, MPT ada yang pandai dalam ilmu ekonomi, ada pandai dalam ilmu sejarah, ada yang pandai dalam propaganda, kebolehan Makro ni tiada kaitan langsung dengan menguruskan Cawangan (Mikro). Takkan lah bila wartawan soal seorang MPT pasal isu ekonomi, MPT tu sembang pasal aktiviti Cawangan!

Hezri Sardi

Leave a comment